Aktualizacja informacji z dnia 14 stycznia 2025 r. dotyczącej zasad realizacji programów rynku pracy przez PUP Wejherowo w 2025 roku w ramach posiadanych środków Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia.
Zmiana wynika z wejścia w życie z dniem 1 czerwca 2025 r. przepisów Ustawy z dnia 20 marca 2025 r.
o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. 2025, poz. 620), zmieniającej zapisy dotychczasowej ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
- SZKOLENIA
Powiatowy Urząd Pracy dążąc do wysokiej efektywności i jakości oferowanego wsparcia w postaci organizacji oraz finansowania szkoleń dla bezrobotnych oraz poszukujących pracy informuje, iż zakończenie udziału w przedmiotowej formie aktywizacji będzie wiązało się z przystąpieniem do egzaminu zewnętrznego w celu uzyskania stosownych uprawnień bądź potwierdzenia zdobycia wiedzy i kwalifikacji zawodowych w określonej dziedzinie.
Uwaga! Od 1 stycznia 2026 r. szkolenia dla bezrobotnych i poszukujących pracy, finansowane ze środków Funduszu Pracy, będą realizować podmioty wpisane do rejestru, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w zakresie świadczenia usług szkoleniowych, czyli do Bazy Usług Rozwojowych (BUR).
W 2025 roku realizowane będą:
- SZKOLENIA INDYWIDUALNE:
W pierwszej kolejności realizowane będą wnioski kandydatów posiadających gwarancję zatrudnienia po ukończeniu kursu. Powiatowy Urząd Pracy finansuje koszt szkolenia indywidualnego do 6.000,00 zł.
Na szkolenia indywidualne kierowane będą osoby, które:
- spełniają wymagania kwalifikacyjne określone programem szkoleniowym,
- uzyskają pozytywną opinię doradcy klienta indywidualnego,
- w przypadku, gdy koszt szkolenia przekroczy 6.000,00 zł zobowiążą się do pokrycia różnicy tych kosztów,
- spełniają kryteria dostępu określone w poszczególnych realizowanych przez PUP projektach i programach.
Przyjmowanie wniosków o skierowanie na szkolenie indywidualne odbywać się będzie w trybie ciągłym do momentu wyczerpania środków przeznaczonych na ten cel.
- SZKOLENIA GRUPOWE:
W 2025 roku zaplanowano realizację jednego szkolenia grupowego tj. „ABC Przedsiębiorczości” dla osób, których wnioski o przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej przejdą pozytywnie weryfikację, tym samym ich pomysły na założenie firmy będą rekomendowane do dofinansowania.
Udział w szkoleniu zostanie poprzedzony wykonaniem testu umiejętności cyfrowych u doradcy ds. zatrudnienia oraz odbyciem kursu uzupełniającego kompetencje cyfrowe w przypadku osiągnięcia wyniku poniżej dobrego - dotyczy osób do 30. roku życia.
- STAŻE
Od dnia 01 czerwca 2025 r. staże będą realizowane na podstawie trójstronnych umów zawartych przez Powiatowy Urząd Pracy z organizatorem stażu i bezrobotnym, według przygotowanego przez organizatora stażu programu określonego w umowie.
W związku z powyższym na podstawie jednego wniosku o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu będzie można ubiegać się o przyjęcie na staż 1 kandydata.
Okres trwania nowych, organizowanych w 2025 roku staży wyniesie od 3 do 6 miesięcy, a w pierwszej kolejności realizowane będą wnioski tych pracodawców, którzy:
- wywiązali się z deklaracji zatrudnienia osób bezrobotnych po odbyciu u nich stażu lub skorzystania z innej formy wsparcia Urzędu w 2024 roku i dwóch poprzednich latach,
- gwarantują zatrudnienie po stażu w formie umowy o pracę lub zlecenia na okres minimum
3 miesięcy, zawartej w terminie 30 dni od dnia zakończenia stażu, - prowadzą działalność na terenie powiatu wejherowskiego.
Wymiar czasu pracy stażysty nie może przekroczyć 8 godzin dziennie i 40 godzin tygodniowo. Staż może odbywać się w niepełnym wymiarze czasu pracy, ale nie niższym niż 20 godzin tygodniowo.
Powiatowy Urząd Pracy może wyrazić zgodę na organizację stażu w niepełnym wymiarze godzin, po uwzględnieniu specyfiki zawodu oraz sytuacji społeczno-ekonomicznej bezrobotnego.
Opiekun powinien być zatrudniony u organizatora stażu w ramach umowy o pracę, w pełnym wymiarze czasu pracy oraz adres miejsca wykonywania pracy opiekuna stażu musi być tożsamy z adresem miejsca odbywania stażu. W przypadku staży w formie zdalnej lub hybrydowej, nadzór nad stażystą odbywa się na zasadach ustalonych.
Udział w stażu zostanie poprzedzony wykonaniem testu umiejętności cyfrowych u doradcy klienta oraz odbyciem kursu uzupełniającego kompetencje cyfrowe w przypadku osiągnięcia wyniku poniżej dobrego - dotyczy osób do 30. roku życia.
Cudzoziemcy będą kierowani na staże po dodatkowej weryfikacji statusu pobytowego na podstawie art. 1 ust. 3 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia z dnia 20 marca 2025 r.
Przyjmowanie wniosków o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu dla osób bezrobotnych odbywać się będzie w trybie ciągłym do momentu wyczerpania środków przeznaczonych na ten cel.
- PRACE INTERWENCYJNE
Prace interwencyjne to zatrudnienie bezrobotnego przez pracodawcę, które nastąpiło w wyniku umowy zawartej ze starostą i ma na celu wsparcie bezrobotnych w powrocie na rynek pracy.
Na miejsca pracy w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego w ramach prac interwencyjnych nie będą kierowane osoby, które:
- były zatrudnione lub wykonywały inną pracę zarobkową w ramach tych prac u tego samego wnioskodawcy w okresie ostatnich 90 dni przed datą złożenia wniosku;
- są współmałżonkiem wnioskodawcy, z wyjątkiem mikroprzedsiębiorców;
- pełnią bądź pełniły funkcję prezesa, wiceprezesa, prokurenta, członka zarządu lub wspólnika w firmie ubiegającej się o refundację.
Udzielana pomoc dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jest przyznawana na zasadach pomocy de minimis.
Powiatowy Urząd Pracy będzie refundował pracodawcom część kosztów wynagrodzenia (w tym nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne) zatrudnionej w wyniku skierowania przez urząd bezrobotnego w wysokości 2.500,00 zł oraz opłaconych od tej części wynagrodzenia składek na ubezpieczenie społeczne przez okres wskazany we wniosku. Okres ten może wynosić od 3 do 12 miesięcy. Wymagany okres zatrudnienia osoby bezrobotnej w ramach tej formy wsparcia wynosi: dla 3 m-cy refundacji 1,5 m-ca, dla 4 m-cy refundacji 2 m-ce, dla 5 m-cy refundacji 2,5 m-ca, dla 6 m-cy refundacji 3 m-ce, dla 7 m-cy refundacji 3,5 m-ca, dla 8 m-cy refundacji 4 m-ce, dla 9 m-cy refundacji 4,5 m-ca, dla 10 m-cy refundacji 5 m-cy, dla 11 m-cy refundacji 5,5 m-ca, dla 12 m-cy refundacji 6 m-cy.
Przyjmowanie wniosków odbywać się będzie w trybie ciągłym do momentu wyczerpania środków przeznaczonych na ten cel.
- BONY NA ZASIEDLENIE
Bon na zasiedlenie polega na przyznaniu bezrobotnemu środków finansowych na pokrycie kosztów zamieszkania związanych z zamiarem podjęcia zatrudnienia, wykonywania innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej poza miejscem dotychczasowego zamieszkania. Bon na zasiedlenie może zostać przyznany na wniosek bezrobotnego w wysokości do 8.000,00 zł, jeżeli spełni łącznie następujące warunki:
- z tytułu zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej będzie osiągać wynagrodzenie lub przychód w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę brutto miesięcznie;
- odległość od miejsca dotychczasowego zamieszkania do miejscowości, w której bezrobotny zamieszka w związku z zamiarem podjęcia zatrudnienia, wykonywania innej pracy zarobkowej lub podjęcia działalności gospodarczej wynosi co najmniej 80 km lub łączny najkrótszy czas dotarcia do tej miejscowości i powrotu do miejsca dotychczasowego zamieszkania przekracza 3 godziny dziennie;
- w okresie 240 dni liczonych od dnia zawarcia umowy z Powiatowym Urzędem Pracy, przez okres co najmniej 180 dni będzie zatrudniony, wykonywać inna pracę zarobkową lub działalność gospodarczą.
Udzielana pomoc dla bezrobotnych planujących prowadzenie działalności gospodarczej jest przyznawana na zasadach pomocy de minimis.
Przyjmowanie wniosków odbywać się będzie w trybie ciągłym do momentu wyczerpania środków przeznaczonych na ten cel.
- JEDNORAZOWE ŚRODKI NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
- Bezrobotny, absolwent centrum integracji społecznej lub klubu integracji społecznej, poszukujący pracy niezatrudniony i niewykonujący innej pracy zarobkowej, który jest opiekunem osoby niepełnosprawnej mogą się ubiegać o przyznanie dofinansowania na podjęcie działalności gospodarczej pod warunkiem złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku wraz z załącznikami.
- Urząd będzie prowadził nabór wniosków w III turach zgodnie z poniższym harmonogramem:
- 10-14 lutego 2025 r.
- 5-9 maja 2025 r.
- 15-19 września 2025 r.
Komisja spośród wszystkich złożonych wniosków, wybierze najlepsze, w ilości podanej w danym naborze, których pomysłodawcy otrzymają dofinansowanie. Informacje dotyczące poszczególnych naborów urząd będzie zamieszczał sukcesywnie na swojej stronie internetowej, swoim FB oraz na tablicach ogłoszeń w siedzibie jednostki.
Udzielana pomoc dla bezrobotnych planujących prowadzenie działalności gospodarczej jest przyznawana na zasadach pomocy de minimis.
- REFUNDACJA KOSZTÓW WYPOSAŻENIA LUB DOPOSAŻENIA STANOWISKA PRACY DLA SKIEROWANEGO BEZROBOTNEGO LUB SKIEROWANEGO POSZUKUJĄCEGO PRACY
- Pracodawca może ubiegać się o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego lub skierowanego poszukującego pracy pod warunkiem złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku wraz z załącznikami.
- Urząd będzie prowadził nabór wniosków w III turach zgodnie z poniższym harmonogramem:
- 17-21 lutego 2025 r.
- 12-16 maja 2025 r.
- 22-26 września 2025 r.
Komisja spośród wszystkich złożonych wniosków, wybierze wnioski na wskazaną w danym naborze liczbę stanowisk, na których utworzenie pracodawcy otrzymają dofinansowanie. Informacje dotyczące poszczególnych naborów urząd będzie zamieszczał sukcesywnie na swojej stronie internetowej, swoim FB oraz na tablicach ogłoszeń w siedzibie jednostki.
Udzielana pomoc dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jest przyznawana na zasadach pomocy de minimis.
- KOSZTY PRZEJAZDU
W 2025 roku Powiatowy Urząd Pracy będzie finansował jedynie koszty przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca odbywania:
- szkolenia w przypadku, gdy osoba złoży w Urzędzie wniosek o zawarcie umowy o finansowanie kosztów przejazdów.
W sytuacji dojazdu własnym samochodem, zwrot poniesionych kosztów nie będzie wyższy niż koszt dojazdu na danej trasie najtańszymi istniejącymi środkami transportu zbiorowego. - stażu w przypadku, gdy osoba złoży w Urzędzie wniosek o zawarcie umowy o finansowanie kosztów przejazdów a miesięczny koszt przejazdu najtańszym środkiem transportu, przekracza 100,00 zł.
W sytuacji dojazdu własnym samochodem, zwrot poniesionych kosztów nie będzie wyższy niż koszt dojazdu na danej trasie najtańszymi istniejącymi środkami transportu zbiorowego.
W tym przypadku wysokość refundacji, za czas odbywania stażu, zostanie obniżona o dni wolne zawnioskowane przez stażystę i okres zwolnienia lekarskiego.
Koszty przejazdu w związku z udziałem w formie pomocy, mogą być finansowane, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:
- udział w formie pomocy nastąpił na podstawie:
a) skierowania PUP,
b) umowy z PUP, - uzyskiwane wynagrodzenie lub inny przychód nie przekracza 200 % minimalnego wynagrodzenia za pracę.
- KOSZTY OPIEKI
Powiatowy Urząd Pracy może na podstawie umowy, po udokumentowaniu poniesionych kosztów, refundować bezrobotnemu koszty opieki nad dzieckiem do 7 roku życia, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego – do 18 roku życia, jeżeli bezrobotny zostanie skierowany na staż lub szkolenie, oraz pod warunkiem osiągania z tego tytułu miesięcznie przychodów nieprzekraczających minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Refundacja przysługuje na okres odbywania formy pomocy, w wysokości określonej w umowie, nie wyższej jednak niż połowa zasiłku.
Na ww. zasadach może nastąpić również refundacja kosztów opieki nad osobą zależną.
- KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY - KFS
W 2025 roku będzie istniała możliwość sfinansowania kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego, jeżeli wpisze się ono w priorytety wydatkowania przedmiotowych środków ustalone przez Ministra właściwego do spraw pracy na bieżący rok, do których należą:
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub w województwie.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku.
- Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy.
- Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej.
- Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych.
- Rozwój umiejętności cyfrowych.
- Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z wprowadzeniem elastycznego czasu pracy z zachowaniem poziomu wynagrodzenia lub rozpowszechnianiem w firmach work-life balance – priorytet dodano w kwietniu 2025r.
Ponadto Rada Rynku Pracy zdefiniowała następujące priorytety wydatkowania tzw. rezerwy KFS:
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji osób po 50 roku życia.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji osób z niskim wykształceniem.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w obszarach/branżach, które powiatowe urzędy pracy określą na podstawie wybranych przez siebie dokumentów strategicznych, analiz czy planów rozwoju jako istotne dla danego powiatu czy województwa.
Urząd będzie prowadził nabór wniosków w II turach zgodnie z poniższym harmonogramem:
- 3-7 lutego 2025 r.
- 8-12 września 2025 r.
Komisja przydzieli środki na kształcenie ustawiczne do kwoty określonej w danym naborze. Informacje dotyczące poszczególnych naborów urząd będzie zamieszczał sukcesywnie na swojej stronie internetowej, swoim FB oraz na tablicach ogłoszeń w siedzibie jednostki.
Udzielana pomoc dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jest przyznawana na zasadach pomocy de minimis.
- ZAWIESZONE FORMY WSPARCIA
Pozostałe formy wsparcia niewymienione w niniejszych zasadach w bieżącym roku nie będą finansowanie.
W przypadku zainteresowania prosimy o kontakt w celu ewentualnego zabezpieczenia środków na rok 2026.
- SKŁADANIE WNIOSKÓW
W 2025 r. wnioski można składać drogą elektroniczną przez: praca.gov.pl, epuap oraz e-doręczenia, a także osobiście i drogą pocztową.
Szczegółowa instrukcja zakładania konta użytkownika w serwisie praca.gov.pl znajduje się na portalu praca gov.pl
Wnioski podmiotów znajdujących się na liście osób i podmiotów zamieszczonej na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji objętych sankcjami na podstawie Ustawy z dnia 13.04.2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspierania agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (https://www.gov.pl/web/mswia/lista-osob-i-podmiotow-objetych-sankcjami) nie będą podlegały rozpatrzeniu.
Niniejsze zasady mogą ulec zmianie w przypadku zmiany przepisów lub pozyskania przez Powiatowy Urząd Pracy dodatkowych środków na realizację zadań w 2025 roku, wówczas urząd zamieści stosowny komunikat.
Wejherowo, dnia 13 czerwca 2025 roku
Dyrektor
Powiatowego Urzędu Pracy w Wejherowie
Anna Kulik